‘Alya,’ mijn eersteling, tenminste als we het over ‘echte romans’ hebben, kwam zo’n vier maanden geleden uit. Over luttele dagen, na de laatste controle van de drukproef, zit ook het werk aan ‘Alya’s keuze’, het slotdeel van mijn tweeluik (verschijningsdatum 25 september) er op. Dat lijkt me een mooi moment om mijn schrijverij onder de noemer ‘Alles op een rijtje’ eens uitgebreid onder de loep te nemen.
Wat ging er zoal aan mijn tweeluik vooraf en welke korte verhalen, novelles of romans zitten er de komende tijd nog meer in het vat? Het antwoord op die eerste vraag is een stuk eenvoudiger dan op die tweede, want wat voorbij is, ligt nu eenmaal vast. Ik zit weliswaar boordevol schrijfplannen voor de herfst van 2018 en voor de jaren daarna, maar wat daarvan realiteit gaat worden is van veel factoren afhankelijk en staat dus nog in de sterren geschreven. Toch ga ik op het einde van deze blog (over twee dagen; zie het naschrift), een manmoedige poging wagen om in elk geval één jaar vooruit te kijken…
Maar… eerst ga ik de publicaties tot en met mijn tweeluik eens uitgebreid op een rijtje zetten. Dat laatste bedoel ik heel letterlijk. Ik heb namelijk (bijna) alles vanaf 2005 op een rijtje op de vloer gelegd en gefotografeerd. Om een duidelijk en ook visueel beeld te geven van wat ik in welke genres schreef, heb ik er drie groepen (en uiteindelijk ook drie blogs) van gemaakt:
1. Fantasy (2005-2018)
Het lijkt me logisch om te beginnen met de fantasy, want van 2005, na de publicatie van mijn eerste verhaal, bleef dat tot rond 2015 mijn hoofdgenre. Is daar een bepaalde reden voor? Jazeker is die er. In de afgelopen halve eeuw las ik alles wat los en vast zat, waaronder heel veel fantasy, met heel af en toe ook wat SF. Bovendien kwam ik in het begin van het millennium bij toeval (?) in contact met verhalenschrijvers die behept waren met hetzelfde virus en die hun hersenspinsels publiceerden in ‘Pure Fantasy’, het toenmalige tijdschrift voor het fantastische genre, dat vier keer per jaar in pocketvorm werd uitgegeven door ene Alex de Jong. Naast ‘Pure Fantasy’ gaf Alex via zijn uitgeverij ‘Books of Fantasy’ ook een hele reeks bundels uit, soms anthologieën, soms als uitvloeisel van wedstrijden zoals eerst de ‘Unleash Award’ en later de ‘Fantasy Strijd Brugge’, mede georganiseerd en gefinancierd door de cultuurafdeling van de stad Brugge.
De oogst van die periode bestond uit een twaalftal publicaties, waarvan in de bovenste rijen negen covers te zien zijn. In 2014 besloot ik een selectie daarvan te bundelen. Dat leidde tot ‘Traisha en het ei’, uitgegeven door Maaike van EigenZinnig. Daar heb ik uiteindelijk geen cent aan verdiend. Fantasy van eigen bodem doet het helaas, uitzonderingen daargelaten, (ik denk bijvoorbeeld aan ‘Hex’ van Thomas Oldeheuvelt) niet goed in Nederland en al helemaal niet als het om bundels gaat. Maar daar zit ik niet echt mee, want mijn bundel kreeg een rits mooie recensies, onder andere op Hebban. Spijt heb ik dan ook geen grammetje van die uitgave.
Na die bundel, vanaf ongeveer 2015, verliet ik het fantastische genre niet, maar ging de focus wel elk jaar net iets meer op mijn tweede schrijfliefde liggen, namelijk het historische genre. Waarom? Daarover vertel ik overmorgen wat meer in de laatste van dit trio blogs.
In de jaren 2017 en 2018 kon ik op fantasygebied nog drie primeurs noteren, namelijk mijn eerste verhaal in het tijdschrift Fantastische Vertellingen, een eerste verhaal in de klassieke jaarbundel Ganymedes (waarvan de eerste deeltjes al in de jaren ’70 van de vorige eeuw verschenen) en ten slotte mijn eerste overwinning bij een schrijfwedstrijd voor fantastische verhalen, namelijk ‘Achterblijvers’ van Godijn Publishing met ‘Naya’, een door de Griekse mythologie geïnspireerd verhaal over een dolende waternimf.
Nu (augustus 2018) zit ik zo tot over mijn oren in historische sferen dat die fantasy er steeds meer bij inschiet. Maar… ik vind het genre veel te leuk om het helemaal links te laten liggen. Af en toe zal ik dus nog wel eens voor de verleiding bezwijken en een kort verhaal in dat genre schrijven, liefst voor een wedstrijd waaraan een bundel vastzit, want ook nu ik in de ‘romanfase’ verkeer, ben ik nog altijd zielsblij met iedere mooie publicatie, óók als die me geen rooie cent oplevert. Dat laatste is trouwens betrekkelijk. Zonder al die korte verhalen in diverse genres van de afgelopen jaren, waarvan er ook een aantal online verschenen, was het namelijk de vraag geweest of ik voor ‘Alya’ een uitgever had gevonden, want Mozaïek plukte me op basis van die verhalen (met name in historische richting) bijna letterlijk van het internet en adopteerde al snel daarna het verhaal van Alya.
@ Het wordt langzamerhand een heel verhaal, zie ik nu. Ik ga mijn blog daarom in drie afleveringen opsplitsen. Vandaag de fantasy, morgen de categorie ‘diverse genres’ (lekker vaag…) en overmorgen mijn huidige voorkeursgenre, wat ik na het verschijnen van ‘Alya’ en ‘Alya’s keuze’ waarschijnlijk niet meer toe hoef te lichten…
2014: Signeren van ‘Traisha en het ei’ na afloop van de boekpresentatie