Historische verhalen

 

Afgezien van ‘IJstijd’, mijn ‘Vlaams Filmpje’ uit 2010, schrijf ik pas sinds 2015 met enige regelmaat historische verhalen. Dat ligt niet alleen mijn voorliefde voor dat genre, maar het heeft ook een heel praktische reden. Tot die tijd waren er geen regelmatig terugkerende schrijfwedstrijden, bundels of andere platforms in dat genre. Twee initiatieven hebben daar verandering in gebracht. Eerst begon Godijn Publishing met een jaarlijkse wedstrijd voor in de middeleeuwen spelende historische verhalen. Intussen zitten er twee opvolgers in de pijplijn. Mijn twee verhalen (‘Umars opdracht’ en ‘Naar Verdun’) voor de schrijfwedstrijd ‘Anno Domini 892’ hebben namelijk allebei de bundel gehaald. Die wordt op 7 oktober feestelijk gepresenteerd in kasteel Zuylen. Na die datum meld ik hier of een van die verhalen de top drie haalde.

Het tweede nieuwe platform is de website (en vanaf begin 2017 meteen ook uitgeverij) ‘Historische Verhalen’ , die begin 2016 van start ging. Zie:

http://www.historischeverhalen.nl

Zo gauw ik die publicatiemogelijkheid ontdekte, begon ik met enige regelmaat verhalen in te sturen en met succes. Drie daarvan werden in 2016 en 2017 geplaatst.
Eind oktober volgt (in een fraaie papieren uitvoering) het in het 17e-eeuwse Korea spelende ‘Chan-mi’, waarmee ik de shortlist van de ‘Gouden-Eeuw-wedstrijd’ haalde.

 

Hieronder de beginfragmenten van mijn eerste drie korte verhalen op de website van Historische Verhalen. Wie ze volledig wil lezen, kan op de link boven het verhaal klikken.
In januari 2018 volgt een jaarbundel waarin alle gepubliceerde verhalen van 2017 (dus ook ‘Gilberts oor’ en ‘Hisse’) in een fraaie uitvoering op papier verschijnen. 

 

De laatste dagen van een god (Oudheid – 2016)

https://www.historischeverhalen.nl/laatste-dagen-god/

Beginfragment:

Genietend van de herfstzon laat ik mijn hoofd tegen de wand van de herberg rusten. Net als ik wegdoezel, klinkt luid wielgeratel uit de richting van het Forum Romanum. Zwaarbewapende ruiters begeleiden een kolonne. In de voorste karren zitten geketende mannen, waarschijnlijk op weg naar een gladiatorschool of de slavenmarkt. Ik gaap en sluit opnieuw mijn ogen. Een por in mijn zij… ‘Arolus, kijk eens! Er komt daar iets aan dat veel te mooi is om in een bordeel te eindigen.’

Neef Crassus fluit zo hard dat mijn oren tuiten. Het waarom wordt mij snel duidelijk. In de laatste kar zitten drie vrouwen in smetteloos witte tunieken. De middelste, zo te zien de jongste, is een zwartharige schoonheid met overdadige krullen. Haar trotse houding en onverschrokken blik maken een onuitwisbare indruk op mij. De adem stokt me in de keel als de kar ons passeert en ik haar donkere ogen en fijne gelaatstrekken goed in mij op kan nemen. Moeizaam produceer ik een glimlach. Crassus laat zich een schunnigheid ontvallen waarvan een doorgewinterde hoer nog zou blozen. Met een ruk draait het meisje haar hoofd. Ze werpt een vernietigende blik in mijn richting en keert ons dan de rug toe.

Verbluft kijk ik de kolonne na. Dan pas besef ik voor wie het meisje mij aanzag. Crassus barst in lachen uit. Spottend kijk hij mij aan.
´Ik ga haar meteen op de slavenmarkt zoeken. Weerspannige types houden het leven spannend. Als ik met haar klaar ben, mag jij haar hebben. Met jouw lege beurs zul je wel geen bezwaar hebben tegen een tweedehandsje, Arolus.´

 

Gilberts oor (Middeleeuwen – april 2017)

https://www.historischeverhalen.nl/gilberts-oor-hay-munckhof/

Beginfragment:

Veerle leert haar nichtje Mechteld de eerste letters. Met een stokje schrijft ze eerst een M en dan een V in het zand. Ze doet dat heel nauwkeurig, zoals ze het ook zichzelf met eindeloos geduld heeft geleerd, soms met de hulp van Lieve, haar beste vriendin, die wél naar de Gentse stadsschool gaat. Intussen is ze zo ver dat Lieve haar nog maar weinig kan leren.
‘Veerle, kun je even naar de brouwer gaan? Het bier is op.’
Met tegenzin komt Veerle overeind. ‘Natuurlijk, moeder,’ antwoordt ze en klopt het stof zorgvuldig van haar kleren. Niemand hoeft te zien dat ze op straat gezeten heeft.
Haar nichtje kijkt beteuterd. Veerle glimlacht naar haar. ‘Geen nood. Morgen gaan we gewoon verder, Mechteld.’

De weg naar de brouwerij leidt door een wirwar van straatjes. Via de oever van de Leie bereikt Veerle eerst de Vismarkt. Daar ligt ook het Groot Vleeshuis, waar de Gentse vleeshouwers hun waar te koop aanbieden. Bij de rand van de markt aangekomen maakt Veerles hart een sprongetje. Daar staat Gilbert, de weverszoon. Bij een drukbezochte kraam blijft ze staan, zodat ze tussen de marktbezoekers door onopvallend naar Gilbert kan kijken. Eventjes denkt ze dat hij haar gezien heeft. Dan dwalen zijn ogen toch weer een andere kant op.
Veerle schudt haar hoofd en zucht. Gilbert zal wel altijd onbereikbaar voor haar blijven. Hij is nu eenmaal de zoon van een deftige meesterwever, terwijl haar vader het niet verder schopte dan looiersgezel. Maar toch, elke keer als ze Gilbert ziet, denkt ze wel degelijk dat hij haar blik heeft opgemerkt. Soms glimlacht hij zelfs naar haar. Dan wordt ze helemaal warm van binnen, maar tegelijk zo verlegen dat ze snel haar hoofd weer afwendt. 

 

Hisse (Middeleeuwen – september 2017)

https://www.historischeverhalen.nl/hisse-hay-munckhof/

Beginfragment:

‘Leif!’ roept Hedda, ‘Hisse is er met je boog vandoor!’
‘Die Friese slavin?’ briest Leif. ‘Bij Thor, dat gaat haar de kop kosten.’
‘Gebruik je verstand,’ zegt Hedda. ‘Geef maar toe dat je zoiets enkel roept omdat Hisse liever sterft dan dat ze voor jou op haar rug gaat liggen. Een portie zweepslagen is genoeg om haar gehoorzaamheid bij te brengen. Weet je dan niet wat een nieuwe slavin kost?’
Leif negeert Hedda’s woorden en stormt naar buiten. ‘Bor! Kom hier!’ schreeuwt hij.
Een paar tellen later staat de wolfshond voor hem. Leif neemt hem mee naar de koeienstal, waar de strozak ligt die voor Hisses bed door moet gaan. Hij drukt Bors snuit er zo ruw op dat de hond klagelijk jankt.
‘Zoek!’ roept Leif met overslaande stem.
Bor blaft luid, waarbij zijn staart driftig heen en weer zwaait. Dan loopt hij de stal uit en verdwijnt in het woud. Leif weet hem slechts met moeite in het zicht te houden. Hij probeert de hond tot de orde roepen, maar Bor heeft enkel aandacht voor het meisje dat hij daar ergens voor zich weet. Als een pijl uit een boog schiet hij al zigzaggend tussen de stammen op zijn doel af.
Ver hoeft Bor niet te gaan. Bij een oude eik houdt de hond halt, jankt zachtjes en draait een paar keer om zijn as. Dan begint hij wild te blaffen. Even later staat een hevig hijgende Leif naast hem en kijkt omhoog. Hij ziet niets dan dicht gebladerte…

Vol verbazing staart Leif naar de pijl die uit zijn borst steekt. Hij gaat door de knieën en valt achterover. Langzaam zakt zijn hoofd opzij. Een straaltje bloed loopt uit zijn mondhoek en sijpelt op het mos.
Hisse laat zich uit de boom zakken en kijkt aandachtig naar Leifs dode lichaam. Dan buigt ze zich voorover en pakt zijn mes.
‘Knap werk, Bor,’ zegt ze. ‘Samen redden wij ons wel.’ Met een ruk trekt ze de pijl uit de borst van haar voormalige eigenaar en wrijft de punt schoon aan zijn hemd.
‘Je had van mij af moeten blijven, Leif,’ zegt ze ernstig. ‘Dan had je nog geleefd.’
De wolfshond heft zijn kop en jankt opnieuw.
‘Rouw je om hem, Bor? Dat verdient hij niet. Kom, we moeten weg van hier.’

De avond valt. Een voor een lossen de stammen op in de duisternis. Als een stille geest scheert een uil over haar hoofd. Hisse staat stil en huivert. In haar dorp aan de Friese kust hield ze van de duinen en de zee. Ook kende ze meren, moerassen en zompige weiden, maar de eindeloze wouden van dit land zijn haar onbekend, op de directe omgeving van het langhuis na.
Voordat het laatste sprankje licht uitdooft, maakt ze een nest van dorre bladeren tussen de wortels van een oude boom. Met Bors kop op haar borst valt ze in slaap.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s