Promotieactie ‘Race door de tijd’ – nov/dec 2022

Wie via een van de sociale media de link naar mijn website volgde, vindt hieronder de spelregels om via een of meer recensies een van de elf boeken op de afbeelding te verdienen:

  • Koop het e-book van ‘Race door de tijd’ via KOBO, Bol.com, Bruna of een andere webshop. Het moet wel een webshop zijn waar het mogelijk is om een recensie te plaatsen.
  • Plaats bij de webshop waar je het ebook koopt een recensie. Natuurlijk maak je een auteur blij met lovende woorden, maar de meesten zijn net zo blij of zelfs blijer met eerlijke feedback. Iedere lezer die duidelijk onder woorden weet te brengen wat hem/haar wel of niet aan het verhaal bevalt is een waardevolle proeflezer, waar een auteur zijn voordeel mee kan doen.
  • Heb je een account bij Hebban en/of Goodreads? Dan is het fijn als je die recensie ook daar plaatst. Heb je geen account en wil je de recensie daar toch graag plaatsen? Dat kan alleen als je alsnog een account aanmaakt. Dat is gelukkig zo gepiept…
  • Houd bij de recensie wel rekening met de doelgroep. Ik heb ‘Race door de tijd’ geschreven voor 15+/YA, al denk ik dat veel volwassen fantasy-liefhebbers het ook met plezier zullen lezen. Er zitten best een paar heftige scènes in, die ik bij een jongere doelgroep, pakweg 12+, zeker zou hebben geschrapt of op zijn minst aangepast.
  • Zo gauw je recensie(s) online staan, stuur je me een pb (of mail naar hayvdmunckhofatgmail.com) met de link/links naar die recensies plus het adres waar ik je boek naar toe kan sturen. Dat laatste doe ik natuurlijk pas als ik zie dat die recensies echt zijn geplaatst en nee, dat hoeven echt niet allemaal vijfsterrenrecensies te zijn. 😉
  • Wie alleen een recensie plaatst op de website waar hij/zij het ebook kocht (bij een abonnement op bijvoorbeeld KOBO Plus kan dat ook een rechtstreekse download zijn) stuur ik zo snel mogelijk ‘Traisha en het ei’, mijn verhalenbundel met negen verhalen voor ongeveer dezelfde doelgroep als ‘Race door de tijd’. Daarbij neem ik de portokosten voor mijn rekening.
  • Wie zo aardig en ijverig is om daarnaast een recensie op Hebban en/of Goodreads te plaatsen (dat kan natuurlijk gewoon dezelfde zijn), mag vrij kiezen uit elf boeken, voor zo ver de voorraad tenminste strekt. Van sommige titels heb ik namelijk slechts een of twee exemplaren voor deze promotieactie beschikbaar. Zet daarom in je berichtje of mail ook jouw persoonlijke volgorde aan de hand van de afbeelding en het lijstje daaronder. Bijvoorbeeld 3-7-2-11-4-1-10-9-5-8-6. Je krijgt volgens dat voorbeeld nummer 3. Is dat boek er niet meer, dan wordt het nummer 7, enzovoort.
  • Helemaal onderaan leg ik uit hoe ik tot deze promotieactie kwam en wat ik ermee wil bereiken. Maar die uiteenzetting heb je echt niet nodig om aan de actie mee te doen. Je kunt het desgewenst met een gerust hart overslaan. 😉

Toelichting bij bovenstaande titels, genummerd van links naar rechts. In de bovenste rij staan mijn zelfstandige (papieren) uitgaven, in de onderste rij vijf van de ongeveer veertig bundels waaraan ik een of meer verhalen bijdroeg. De goede lezer ziet meteen wat mijn twee favoriete genres zijn…

  1. Alya. Deel een van mijn historisch tweeluik bij uitgeverij Mozaïek. – Doelgroep YA/volwassenen
  2. Alya’s keuze. Deel twee.
  3. IJstijd. Een prehistorisch jeugdverhaal in de Belgische serie Vlaamse Filmpjes. – Doelgroep 10-13 jaar
  4. Naar het Walhalla. Een in de Vikingtijd spelend historisch jeugdverhaal in dezelfde serie.
  5. Soegai het arendmeisje. Een in het Mongolië van Djengiz Khan spelend jeugdverhaal in dezelfde serie.
  6. Traisha en het ei. Mijn fantasybundel uit 2014. – Doelgroep YA/volwassenen
  7. Voorbij de storm. Een in 2021 bij Macc uitgekomen bundel met dystopische verhalen. – Doelgroep volwassenen
  8. EdgeZero 2020. De beste Nederlandse genreverhalen uit 2020. – Doelgroep volwassenen
  9. EdgeZero 2021. De beste Nederlandse genreverhalen uit 2021. – Doelgroep volwassenen
  10. Odi et Amo. Bundel historische verhalen die in de middeleeuwen spelen. Godijn Publishing. – Doelgroep volwassenen.
  11. Anno Domini 891. Idem. Aan deze bundel droeg ik twee verhalen bij, waaronder het winnende. – Doelgroep volwassenen.

Waarom deze promotieactie?
(Voor deelnemers aan de actie is het lezen van dit verhaal niet noodzakelijk, maar wie weet wel verhelderend…)

Om promotie te maken voor mijn eerste e-book bij H!P Publishing, is het logische antwoord op die vraag. Maar… dat is natuurlijk een open deur intrappen. Waarom doe ik het op deze manier?
De belangrijkste reden is dat het bij ebooks veel lastiger is dan bij papieren boeken om op korte termijn aan een aantal recensies te komen, zeker tegen de feestdagen, als er extra veel boeken uitkomen en de meest gevraagde recensenten overstroomd worden met verzoeken. Dan gaat extra meewegen dat veel recensenten liever of zelfs uitsluitend papieren boeken lezen.
Om mijn recensieperikelen te illustreren vat ik hieronder samen hoe het met mijn eerste vijftien recensieverzoeken afliep.
Een echte afwijzing kreeg ik slechts één en dat was ook nog mijn eigen schuld, want als ik die recensiewebsite wat beter had bekeken, had ik geweten dat ze uitsluitend thrillers en misdaadromans bespreken. Toezeggingen om vóór de kerst voor een recensie te zorgen kreeg ik twee. Vier recensenten reageerden ook positief, maar zagen pas in januari een gaatje. Dan waren er nog eens vier die meldden dat ze nooit ebooks lezen, maar met alle plezier alsnog een recensie willen schrijven als ‘Race door de tijd’ in 2023 ook als minipaperback wordt uitgegeven. Zoiets noem ik natuurlijk geen afwijzing… Van een van de grootste recensiesites (misschien wel de grootste) kwam een erg leuke reactie en wel van de vrouw die vier jaar geleden ook mijn historisch tweeluik bij Mozaïek had besproken. Ze had een hekel aan ebooks, maar omdat ze het toen zo’n mooie boeken vond zou ze ‘Race door de tijd’ toch gaan recenseren als ik haar in plaats van een epub een PDF-versie stuurde. Ik vermoed dat ze die gewoon uit gaat printen.
In drie gevallen kreeg ik nog geen reactie op mijn recensieverzoek, maar na een week is dat in deze drukke tijd niet zo vreemd.

Alles bij elkaar mag ik helemaal niet mopperen over de respons, waarbij meehelpt dat de meeste van die vijftien recensenten al meer van mij hadden gelezen, soms in het fantastische en soms in het historische genre. Voor debutanten is het allemaal nog een stuk lastiger en dat geldt dubbel als het om een e-book gaat.
Maar goed… uiteindelijk bleven slechts twee toezeggingen vóór de kerst over. Dat is aan de magere kant. Daarom besloot ik het anders aan te pakken en er via deze actie een stel boeken tegenaan te gooien. Dat kost me natuurlijk wat geld, ook aan portokosten, maar dat heb ik voor dit experiment graag een keertje over. Ik ben ook gewoon benieuwd hoe het afloopt. Mocht er geen of nauwelijks respons komen, dan kan ik me in ieder geval troosten met de gedachte dat ik er ook niet failliet aan ben gegaan. 😉

Maakt je uitgever dan geen promotie, hoor ik sommigen al hardop denken. Ja, natuurlijk doet die dat, maar bij het aantal e-books en papieren boeken dat ieder jaar uitkomt zijn die mogelijkheden qua tijd beperkt, niet alleen bij kleine, maar ook bij grotere uitgevers. Ook bij die laatste wordt van auteurs tegenwoordig verwacht dat ze naar vermogen hun steentje aan de promotie bijdragen. Gelukkig vind ik dat niet erg. Integendeel zelfs, ik vind het leuk om af en toe eens net wat anders op promotiegebied te bedenken. Werkt het, dan is dat mooi. Werkt het niet, dan verzin ik wel weer iets anders. 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s